​Vaccination af hundehvalpe

Hos Dyrlægehuset i Odense anbefaler vi, at hundehvalpe sundhedsundersøges og vaccineres første gang i 8-ugers alderen og igen efter 4 uger.

Hvis hundehvalpen allerede har fået første vaccination, vil vi undersøge, hvilken vaccine den har modtaget. Dette vil typisk stå i hvalpens sundhedsbog. Derefter vil vi give vores anbefaling af det efterfølgende vaccinationsprogram.

Hvis hvalpen ikke har modtaget nogen vaccination fra avlerens side, anbefaler vi, at man starter vaccinationsprogrammet / sundhedsundersøgelse op en uges tid efter, at man har hentet hunden.

Når vi ser hundehvalpen første gang i Dyrlægehuset i Odense, er det vigtigt, at både den lille, nye hvalp og dens ejer føler sig tryg og godt tilpas. Vi sætter derfor god tid af til disse undersøgelser.

Sundhedstjek af hundehvalpen

Inden vi foretager sundhedsundersøgelsen, vil hundehvalpen allerførst blive vejet. Til de allermindste hundehvalpe, har vi en ”babyvægt”. Ved undersøgelsen kan ejeren stille spørgsmål omkring hundehvalpen, og dem vil der typisk være en del af, da det jo er en stor og meget glædelig begivenhed at få et lille, nyt familiemedlem.

Alle spørgsmål kan stilles – det gælder både hundehvalpens fysiske tilstand og dens adfærd/opdragelse.

Ved sundhedsundersøgelsen vil vi bl.a.: lytte til hjerte og lunger, checke øjne og ører, undersøge hud og pels, mærke efter om der er nogen ømhed i maven, mv.

Hvis hundehvalpen har en sundhedsbog vil vi stemple ind i denne – og hvis ikke dette er tilfældet – giver vi ejeren en vaccinationsattest med. Vi vil desuden lave en lille mappe ”barnets bog” – som man får med til at opbevare alle hundehvalpens papirer i.

Vi vil også give en ”velkomstpakke” med på det hvalpefoder dyrlægen anbefaler til hundehvalpen alt efter dens størrelse.

Vi vil ligeledes komme ind på forebyggelse af lopper og flåter og give vores anbefaling af det middel, der passer bedst til hundehvalpen.

Ormekur er receptpligtig medicin, og vi vil komme med vores anbefaling vedr. dette til hundehvalpen.

Når hundehvalpen er 7-8 mdr. gammel vil vi sende email til ejeren om en ”pubertetsundersøgelse” af hunden.

Vi vil desuden også sende en email til ejeren et år efter at hundehvalpen har modtaget sin vaccination, hvor vi indkalder til den årlige sundhedsundersøgelse og vaccination.