Vaccination af voksne katte

Hos Dyrlægehuset i Odense anbefaler vi, at voksne katte kommer til sundhedsundersøgelse en gang om året. Her vil vi samtidig tale med katteejeren om, hvilken vaccine vi anbefaler.

Det er vigtigt, at både kat og ejer føler sig tryg og godt tilpas hos os i Dyrlægehuset i Odense, så vi sætter god tid af til disse undersøgelser.

Inden vi foretager sundhedsundersøgelsen, vil katten allerførst blive vejet. Ved undersøgelsen kan ejeren stille spørgsmål omkring katten, og vi lytter grundigt til evt. bekymringer vedr. kattens trivsel.

Alle spørgsmål kan stilles – det gælder både kattens fysiske tilstand og dens adfærd.

Sundhedstjek af katten

Ved sundhedsundersøgelsen vil vi bl.a.: lytte til hjerte og lunger, mærke efter om katten har nogen knuder, checke øjne og ører, undersøge hud og pels, mærke efter om der er nogen ømhed i maven mv.

Hvis katten har en sundhedsbog vil vi stemple ind i denne – og hvis ikke dette er tilfældet – giver vi ejeren en vaccinationsattest med.

Vi vil også give en foderprøve med på, det foder dyrlægen anbefaler til katten alt efter dens alder og evt. specielle behov.

Vi vil ligeledes komme ind på forebyggelse af lopper og flåter og give vores anbefaling af det middel, der passer bedst til katten.

Et år efter sundhedsundersøgelsen/vaccinationen vil ejeren modtage en email med en reminder om, at det nu er tid igen.